Oorzaak stress/depressie

Hallo iedereen, ik ben een jongen van 19 jaar en hou mij altijd veel bezig op psychologisch vlak. Nu heb ik een dipje maar weet ik er heel goed mee om te gaan. Iedereen heeft dat ten slotte weleens.

Nu heb ik een vraag en ik denk dat ik het antwoord al heb:

Wat voor gevolgen heeft het op de lange termijn voor je ( Stress/Depressie? Kan dat opgewekt worden door de volgende oorzaken ):

- Geen enkele interesse/hobby's ( Aangeleerd hele dag niets doen )
- Geen enkele vriendschap
- Geen enkele doelen: Luiheid en niets doen
- Geen werk
- Verveling en hele dag thuis zitten...
- Gevoelig zijn voor emoties
- Snel ongerust zijn
- Vaak kijken op internet

Kunnen deze bovenstaande punten op de lange termijn ( Na een maand bv. ) voor stress en of depressieve klachten gaan zorgen? Of is dat zoals sommige zeggen ervelijk bepaald en een afwijking in de hersens.

Ik ben hier heel nieuwsgierig in en denk zelf dat het wel degelijk bepalend is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet er nog een paar:
Geen seks
Geen partner
Veel angsten
Veel verdriet
Vaak veroordeeld worden
Zelf sabotage!!! Wat een suggestieve vraag zeg. Ik sla hem maar over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.......En de lijst kan nog veeeeeeeeel langer!!!!!
Als je het antwoord al weet, waarom stel je dan de vraag??????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al zoveel van dit soort vragen gesteld, misschien moet je een beetje gaan spitten in het archief van goeie vraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op voor de valkuil: "ik denk dat ik het antwoord heb".
Je interesse kan dan wel psychologie zijn, en als advies meekrijgen je eigen psycholoog te 'spelen', maar ga hier niet te lichtzinnig mee om. Kennis van psychologische processen en ziekten is prima, maar tunnelvisie en jezelf naar de mond praten (jouw situatie ahw goed/fout praten) liggen op de loer. Praat eens met een (andere) psycholoog. Het zal jouw situatie goed doen. En niet te vergeten die schop onder je kont van Hippo!

Het beste antwoord

Als iedereen constant op het interen gaat zoeken of hij of zij misschien wel depressief en een paar trefwoorden op deze of gene van toepassing is, ja dan kun je je al snel depressief noemen.

Ga je met deze lijst naar de dokter, krijg je gelijk een verwijsbrief voor een psychiater en pillen of misschien wel een opname, kun je meteen vrienden maken.

Je noemt zelf ( ook in 2 andere vragen, die hierover gaan ) luiheid!
Ik denk dat het hem daar in zit.

Geef jezelf een schop onder je weet wel waar en ga werk dan wel een opleiding zoeken.
vrijwilligerswerk, kan ook een oplossing zijn.

Sorry dat ik zo hard over kom maar je moet het heft zelf in handen nemen.

Zelf ben ik al 33 jaar "depressief "maar kan dankzij mijn medicatie een heel fijn leven en productief leven lijden.

Dus, hup..............in de benen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je zegt het zelf zeer goed...probeer meer afwisseling in je leven te steken
fremar
13 jaar geleden
ik vind dit ook interessant! Eindelijk iemand die het serieus neemt!
ik ben op het moment een beetje de richting van depressief aan het opgaan.
dus het antwoord is JA.
als je verschillende kenmerken hebt (zie jou bovenstaande voorbeelden)
zou je de richting van Gestresst of depressief op kunnen gaan!

ik wil graag meer over jouw interesse willen weten! interesse in mijn e-mailadres?
kben 13
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bloeit hier iets margrietje? :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben absoluut niet uit op liefde of zo!!
ik heb slechte ervaringen met interneppers.
ben er mee in aanraking geweest, dus nee absoluut niet.
bovendien ben ik nog maar 13, dat zou wettelijk niet mogen. ik zou dan ook een anoniem e-mailadres geven. maar ik ben gewoon heel geïnteresseerd, iemand die een keer serieus hiermee omgaat.
Persoonlijk ben ik van mailing dat dit per persoon verschilt. Sommigen voelen zich heerlijk bij luiheid, niets doen, verveling etc.
Sommigen kunnen heel goed omgaan met gevoelig zijn voor emoties, snel ongerust zijn etc. etc.

Het KUNNEN oorzaken zijn maar dat is niet noodzakelijk zo.

Erfelijk bepaald geloof ik ook nietin en een afwijking in de hersens... dat komt er denk ik nog het meeste bij in de buurt. Het is simpelweg een 'defect' in de aanmaak van de gelukshormonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een half jaar geleden een depressie gehad, bij mij is het begonnen met een 'trauma' van 5 jaar terug, daarna komt alles harder aan dan normaal en op een gegeven moment is een opstapeling van alles te veel. Tussen stress en een depressie zit wel heel veel. Ik had vandaag op mijn werk (ik werk sinds 4 weken weer 16 uur per week) ook even stress maar was niet depressief. Ik kan er heel veel over vertellen maar weet niet wat precies je vragen zijn dus in dat geval pb mag altijd :) maar die oorzaken die je geeft kunnen in combi zeker een oorzaak van depressie zijn. Hoop je genoeg geïnformeerd te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt overspannenheid, maar je kunt wel degelijk ook 'onderspannen' zijn, door te weinig activiteit, te weinig uitdagingen, te weinig structuur.
Of je je niet goed voelt en daardoor vervalt in niks doen, of dat je niks doet en je daardoor niet goed gaat voelen, maakt misschien weinig uit, het zal elkaar hoe dan ook versterken.
Dus probeer jezelf een schop onder je kont te geven en weer wat dingen te gaan doen.
Misschien helpt het ook mee dat de lente eraan komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed zo hippo! Vooral dat: probeer je zelf een schop onder de kont te geven. Ik stel me voor dat men zich daar letterlijk mee bezig gaat houden en dat wordt gegarandeerd lachen. In figuurlijke zin is het ook het beste wat je doen kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk en zinvol! +
hoi ik heb zelf ook wel last van bovenstaande mogelijke oorzaken maar ik ben niet depressief en heb ook geen stress. want je kan jezelf ook goed voelen onder die situaties en er wel goed mee overweg kunnen als je je manier van denken op een andere manier gaat doen. en dat het erfelijk bepaald is of een afwijking dat denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een spreekwoord:
Ledigheid is des duivels oorkussen
daar moest ik aan denken toen ik jouw lijstje las.
Ledigheid is een ouderwets woord voor luiheid en het oorkussen van de duivel zijn, betekend niet veel goeds natuurlijk.

Ik denk dat veel mensen er niet tegen zullen kunnen volkome doelloos door het leven te gaan, waardoor er een situatie ontstaat waarin men zich depressief gaat voelen, nutteloos, waardeloos.

Daarom kan dat zeker een oorzaak voor een depressie zijn, denk aan de vele bejaarden met een (vaak niet onderkende) depressie, ze hebben geen doel meer, waren hun hele leven bezig,om voor zichzelf en voor anderen te zorgen en nu alleen thuis en niemand die ze meer 'nodig' heeft.
Of aan mensen die plotseling werkeloos worden en weinig zicht hebben op een baan en moeite hebben hun dagen te vullen.
Maar er zijn ook mensen, die in een zelfde situatie, niet in een depressie zullen geraken.

Maar ook een afwijking in de hersenen, het tekort aan de nodige 'stofjes' is een oorzaak van een depressie

Ook een bevalling en de daarbij horende hormonale wisselingen kunnen een depressie veroorzaken, een postnatale depressie, hier is dus ook duidelijk sprake van een 'foutje' in het lichaam en niet zozeer invloeden van buitenaf.
Net als bij een slecht werkende schildklier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dingen die je noemt daarvan vraag Ik me af of het verschijselen zijn van een onderliggend probleem. De verschijnselen horn eel bij een sleur die iemand in een spiraal naar beneden kunnen trekken. De verschijnselen zijn samen met het onderliggende oordeel bepalend.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oordeel is natuurlijk oorzaak. IPod typt niet lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je oorzaken noemt lijken juist gevolgen van iets wat niet lekker zit. Wat je zou kunnen onderzoeken is of je dit gedrag altijd al gehad hebt.

Bij klachten van depressieve aard is er ten diepste angst in het spel. Een oorzaak van eigenlijk nergens aan beginnen kan zijn dat er angst is dat iets niet lukt, angst om veroordeeld te worden. Bij afwezigheid van vriendschap kan angst om afgewezen een rol spelen.

Als het dagelijks leven er langere tijd zo uitziet als je beschrijft wordt het er in elk geval niet beter op. Er van uitgaan dat het erfelijk bepaald is helpt ook weinig, integendeel, die gedachte zegt "er is toch niets aan te doen".

Dus juist alles wat het patroon wat je beschrijft kan doorbreken helpt de goede kant op.

Kortom, word je eigen psycholoog, en onderzoek of je echt nooit iets leuk vond en daar tijd in stopte, bij snel ongerust: wat is waar je echt bang voor bent.

Daarnaast helpt bij depressieve klachten kontakt met de natuur zoals regelmatig wandelen of iets als een huisdier nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scherpe analyse en je geeft nog een paar verrekt goeie tips ook! Ik kan helaas maar één plus uitdelen... +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Kees, je reactie stel ik zeer op prijs! Telt voor meer dan 1 punt......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook een "+"van mij! - ik ben een voorstander van je eigen psycholoog zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +
De bovengenoemde oorzaken kunnen een depressie opwekken bij mensen die hier niet voor gekozen hebben en een heel ander leven vooraf gewend waren. Er zijn mensen die het heerlijk vinden de hele dag voor de televisie of op internet te hangen zonder verdere verplichtingen en zonder mensen om zich heen, die zal hierdoor niet in een depressie raken.

Het is natuurlijk niet zo dat als je leest dat deze kenmerken aanleiding zijn tot een depressie dat jij automatisch een depressie hebt omdat jij ook met deze kenmerken te maken hebt. Om daarvoor in aanmerking te komen moet er vaak vooraf aan deze symptomen een vervelende (tot traumatische) ervaring aan te pas zijn gekomen waardoor jij deze kenmerken vertoont. Iemand die bijvoorbeeld iets verschrikkelijks heeft meegemaakt in zijn leven kan hierdoor waarschijnlijk op het werk niet meer functioneren en zal even thuis blijven en kan thuis ook niet functioneren en sluit zich van de buitenwereld af en raakt op die manier steeds meer geisoleerd. Je kan niet zeggen dat je maar gewoon niets meer gaat doen en je van de buitenwereld af gaat sluiten om even overspannen te worden of depressief te gaan worden!

voor verveling thuis omdat je nergens interesse in hebt behalve in internet lijkt mij meer op een internetverslaving dan een depressie! Op internet kijken wat je mankeert lijkt mij niet de goede oplossing, ga hiervoor naar een huisarts en laat je doorverwijzen naar een psycholoog met deze kenmerken, die kan je precies vertellen wat je mankeert....hetzij je natuurlijk eerlijk bent in je gevoelens en je manier van leven op dat moment....Je anders voordoen bij een psycholoog kan de conclusie verkeerd beinvloeden. Succes.