Wat is dit voor een insect? (lijkt op duizendpoot)

Na aanleiding van een Facebook bericht van een persoon die dit insect op haar kamer had gevonden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is een zilvervisje

Het beste antwoord

Is wel degelijk een duizendpoot.
De duizendpoot is geen insect. Een insect heeft maar zes poten. Omdat ze zoveel pootjes hebben, behoren ze tot een speciale groep, de veelpotigen of de duizendpotigen. Ook de miljoenpoot behoort tot de veelpotigen. Er zijn verschillende soorten. De duizendpoot heeft vele pootjes, maar de naam duizendpoot is wat overdreven. Sommige soorten hebben maar tientallen pootjes, andere soorten hebben hooguit enkele honderden pootjes. De meeste duizendpoten zijn bruin tot grijs van kleur. Soorten uit het oerwoud zijn soms giftig en hebben felle kleuren. Die dienen om de vijand te waarschuwen. Ze hebben ook antennes of voelsprieten.

De duizendpoot komt overal in de wereld voor, behalve in heel koude gebieden. Hij leeft vooral in de nacht en schuilt overdag tussen de bladeren en onder stenen. Hij legt ook zijn eitjes onder de grond. Zijn huid is heel dun. Hij moet dus goed nat blijven of hij droogt uit en sterft.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, dan verward ik deze met een ander soort uit de speciale groep.

Andere antwoorden (1)

Het is een spinduizendpoot